Merkevarebyrået fortsetter å bredde sine kreative leveranser.
Sammen med Grid branding har Morgenlevering justert strategien for merkevaren, og kommer nå med ny visuell identitet, ny reklame og ny app.
Norges eldste produsent av potetsnacks kommer nå med forsterket merkemarkør og nytt pakningsdesign. Det er Grid branding som står bak.
Kiki og bouba rammer oss alle. Talelydene har et visuelt ekko. Dette ekkoet gjør at 95% av oss er enige ...
Vil du arbeide som tekstforfatter i et byrå som bygger merkevarer gjennom både reklame og design?
Et godt merkenavn bidrar til å gjøre merkevaren differensiert og distinkt. Navnebrifen er det strategiske ...
O er navnet på det nye verdenshavssenteret som skal stå klart på Dokken i Bergen om noen år.
Anne Matilde Fjeldstad og Susanne Solberg er nå på plass i Møllergata.
Grid branding er Norges lengstlevende merkevare- og designbyrå.
Art Aid Design Studio AS ble stiftet mandag 11. januar 1982. Opptakten var et samarbeid mellom tre unge designere sommeren 1981.
Merkevarekapital er definert som verdien av å ha et kjent merkenavn. Distinkte sansbare signaler er kodene som effektivt gjør navnet kjent ...
En differensiert merkevare er godt posisjonert. Men vel så viktig er at merkevaren er lett å gjenkjenne.
Det er høyt tempo og god stemning i Grid branding om dagen. Vi søker en erfaren prosjektleder som sammen med oss skal videreutvikle byrået.
Grid branding sin satsning på reklame begynner å gi resultater. Byrået har i 2021 gjort flere spennende reklamejobber for store norske merkevarer.
Vi har store ambisjoner og utvider vårt kreative team med inntil to nye designere. Sammen med oss skal du videreutvikle byrået og styrke vår posisjon som et strategisk merkevare- og designbyrå.
I 2019 engasjerte Carucel Eiendom, som står bak utviklingen av handelsområdet rundt Bjørvika, Grid i en særdeles morsom navneprosess.
I regelen er forkortelser umulige som merkenavn, men det finnes herlige unntak. KringkastingsORKesteret er et av dem.
Forkortelser er umulig å huske. Ikke liker vi dem heller. Uten at vi legger merke til det vekker de negative følelser i oss.
Norsk merkevare blir Koreansk forretningsidé. – Synnøve Finden er symbolet på en suksessfull kvinne, og hun inspirerer, sier Eom.
Grid branding fortsetter å bredde sine kreative leveranser med ansettelsen av Kristian Lyse som strategisk rådgiver og Adam Billyeald som Art Director.
Lange beskrivende navn krever ofte en solid prosess for å finne frem til en effektiv forkortelse. Generelt fraråder vi bokstavforkortelser, akronymer og bokstavsupper.
Merkevarer som er posisjonert som spesialister eller produkter av høyeste kvalitet har gjerne navn som peker på stedsopprinnelse.
Den originale festbrusen Villa har eksistert siden 1964, og har fulgt oss gjennom mang en feiring. Nå har tiden kommet for å revitalisere det ikoniske designet.
Merkevarer som er posisjonert som pionérer er ofte spesialister. Eponymer har gjerne en pionérposisjon.
Jeg finner ikke tall på hvor mange merkenavn det finnes i verden, men antall bedrifter beregnes til ca 300 milioner. Hvis vi legger til navn på …
En pin up og Pin Up er to forskjellige opplevelser som ligger lagret i hver sin mappe – på trygg avstand fra hverandre.
Et godt navn er relevant i meningsinnhold og budskap. De beste navnene forsterker kundeløfte.
Det skal bli enklere å finne frem for studenter, besøkende og ansatte på NTNUs campusområder.
«Hvor kjedelig er hest?» spurte Johan Golden og Atle Antonsen i radioprogrammet Kommisjonen. Kanskje de var inspirert av Lyntoto?
Subjektivitet regnes ofte som et fyord når vi snakker om design fordi det knyttes til din personlige mening og synsing. Men begrepet er høyst relevant.
Vi har skamløst høye ambisjoner og søker flere kreative merkevarenerder. Sammen skal vi videreutvikle byrået og styrke vår posisjon som ...
Hvordan skaper vi effektive og positive brukeropplevelser i de vanskelige kontaktpunktene i kundereisen?
AR oversettes gjerne med «forbedret virkelighet». Denne virkeligheten handler nå om kundeopplevelse og branding.
Merkevarens trylleformler handler om merkeidentiteter som effektiviserer markedsføringseffekten
Grid vant den prestisjetunge prisen D&AD Awards, for redesign av merkevaren Synnøve Finden.
Lasse Maugesten blir strategisk rådgiver i Grid branding med fokus på kundeopplevelse.
Grid branding ansetter Stian Habbestad som kreativ teknolog, en helt ny rolle i byrået.
Grid branding ansatte i april sin aller første kreative teknolog.
Mange ting er så galt at et ikke er godt for noe.
Vi nordmenn skal på tur. Uansett hva vi gjør, skal vi på tur. Ut på tur, aldri sur. Når vi er inne skal vi en tur ut. Når vi er ute skal vi en tur inn.
Når noen vender det døve øret til er det lett å miste hodet. Særlig hvis du har kort lunte.
Vi søker ny strategisk rådgiver som skal jobbe med brukeropplevelser.
Vi fyller opp våre nye lokaler med å styrke vårt tverrfaglige team i jobben med å skape helhetlige merkevareopplevelser!
– Alle merkevarer trenger å bli revitalisert innimellom, sier Pål Fasseland, direktør for markedsføring i Ekornes Beds.
Hvilke nye, men også mer etablerte trender bør fange vår oppmerksomhet fremover?
«Design og strategi» av Wanda Grimsgaard er en grunnbok i strategi og design.
26. oktober åpnet det nye og opprustede knutepunktet på Bragernes torg i Drammen.
There is no crime against using a category language but where do we draw the line?
At Fredskorpset endret navn til Norec, var dråpen som fikk begeret til å renne over. Nå tar Språkrådet et oppgjør med både Kulturdepartementet og regjeringen.
Pen, stygg, rar, vanlig, varm, kald, moderne, gammeldags, barnslig. Liker. Liker ikke!
Begrepet konsept er mye brukt. Og det er kanskje et begrep som er litt vanskelig å begripe.
80 prosent av all påvirkning og informasjon er ikkeverbal. 60 prosent av det igjen er synsinntrykk.
Er ikke de riktige visuelle signalene på plass oppleves produktet uansett som skuffende.
Eva-Cecilie Finstad er en beinhard prosjektleder, men kvikke replikker og rungende latter sitter løst.
I dag 12. april 2018 lander det første Widerøe Embraer E190-E2 i Bergen og Widerøe går inn i en ny epoke – med nytt design.
I en gruppe på 12 var det 11 som kjente igjen Tine først. Også på Facebook var det flest som kjente igjen Tine først. Det er ingen som ikke kjenner igjen Tine.
Skriv navnet på de første fem, seks, syv logoene du kjenner igjen. 10 er mer en nok. Og det skal gå fort.
Research-resultatet fra et eksperiment foretatt på Facebook viser at de fleste tror på det som står skrevet. Men hva hvis eksperimentet ble foretatt på kjøkkenet, eller i et laboratorium? Og hva skjer i butikken?
For 2018 er det seks trender jeg mener er verdt ekstra oppmerksomhet. – Særlig pastell og plakat.
I år ble trendene presentert gjennom innsikter. Generasjon MYO, god stemning, brand UX / CX, og indre reiser var de jeg umiddelbart kjente igjen. Men før det var det foredrag om handel. Globalt og lokalt.
«Den store tubetesten» er første forsøk på å få i gang plattformen og er av typen «mindre høytidelig eksperiment».
Lynlim. Fisefin. Nikkedukke. Snikksnakk. Sukkersøt. Lykkeliten. Med brask og bram. Til spott og spe. Liv og lære. Bulder og brak. Himmel og hav. Tull og tøys. Lett og ledig. Pomp og prakt. Synd og skam. Høl i hue. Folk og fe. Feiende flott. Bongo fra Kongo.
Grid skal designe skilt og trafikantinformasjon som sørger for at de reisende finner enklere frem.
Grid er et av de sterkeste designmiljøene i Norge. Byrået består av et godt og flerfaglig team som støtter hverandre i alle prosjekter og som leverer strategisk rådgivning, visuelle identiteter, pakningsdesign, produkt- og omgivelsesdesign, web- og tjenestedesign.
På Dagsnytt atten i dag kunne vi se – vi som ser på Dagsnytt atten, at Norsk senter for bygdeforskning endrer navn til Ruralis.
Logoer fra globale gigaselskaper er blant annet designet for å skape øyeblikkelig identifisering. Men hvor godt husker vi egentlig disse ekstremt kjente symbolene?
Hvordan skal jeg komme meg fra Skui til Nesoddtangen? Når går bussen? Og hvor går bussen fra? Så enkelt er det. Og så komplisert.
Første tirsdagskveld i måneden samles byrået til diskusjon og deling av kunnskap og ideer i to, tre timer.
I merkevaresammenheng snakker vi i hovedsak om tre forhold; identifisere, identifisere seg med, og identisk.
I 1936 lyktes Hitler å overbevise med sitt fredsbudskap. Olympiabyen ble av deltagere, tilskuere og omverdenen kalt Fredens landsby.
Følelser er en ubevisst reaksjon på sanseinntrykk. Da snakker vi ikke om hat og kjærlighet, men sinnstemninger og emosjoner generert av sanseinntrykk. Disse følelsene styrer våre valg og adferd. Vi reagerer automatisk. Det bare skjer og er ikke noe du kan velge bort.
– Det er på tide at noen banner i kjerka. En hissig byutvikling der utbyggerne tar imot byens desperate utviklingsbehov med åpne armer, er vi dårlig tjent med.
Facebook hovedkontor er et sted der omgivelser spiller en betydelig og bevisst rolle i selskapets utvikling – og det ligner ingenting du finner i Norge…
Hvilke designgrep vil gi optimal løsning, svekke merkevaren og bidra til måloppnåelse?
Transportdesign handler om utvikling av tjenester og produkter som tilrettelegger for sømløs transport av personer eller varer i det offentlige rom.
De første årenes policy var å ikke ha langsiktige kundeforhold. Det mente vi ville hemme vår kreativitet og streben etter nye formuttrykk.
Nå er det igjen mulig å kjøpe de berømte Memphisplakatene! Opplaget er begrenset til 200 eksemplarer.
Kjærlighet. Aksept. Toleranse. Fred. Frihet. Likeverd. Likestilling. En by med tydelig visjon og misjon i en verden som polariseres, individualiseres og digitaliseres. Design. Livsglede. Mangfold. Ung og gammel, fattig og rik. Det hadde vært noe?
Hvor mange ville ha hørt om Kyoto uten avtalen? Woodstock uten konserten? Rochefort uten osten? Pisa uten tårnet? Selbu uten vottene?
Vår involvering er i det vi mener er prikken over i´en. Generelt er det vel sånn? En del av reisen, når man har tid, er den lille nytelsen. Bare tenk på Oslo S og Østbanehallen der Grid har bidratt med elegante Flavours Food Market.
Hva er idealet? Hva er målet? «Premium performance in the second division»?
I vinter valgte Oda å gå til Grid design for å utvikle en ny visuell identitet.
I konkurranse med flere arkitektmiljøer ble Grid design valgt for å løse oppgaven med å videreutvikle senterets kommersielle og sosiale muligheter.
2. mars i år lanserte Monna Nordhagen og medforfatter Kirsti Rogne boka alle burde lese. – Med mindre de har samme genfeil som hovedforfatteren selv.
Informasjonsdesign, grafisk ingeniørkunst, brukerkjærlighet og en liten genfeil er noe av det som gjør Christian Nordström til rett mann på rett sted. Til riktig tid.
De første årene var fulle av inspirasjon. Konstruktivisme, Streamline, Bauhaus, Mondrian, Hockney, Raymond Loewy, Hipgnosis, Pentagram, Idea. Vi var unge, glødene og gira.
Jeg er svært fornøyd med at Grid er en attraktiv arbeidsplass som tiltrekker seg så dyktige mennesker.
Min kommentar er at den viktigste tendens overhodet ikke er såkalte fargetrender, tvert i mot.
Hvilke forbrukertrender vil forme det norske folks atferd og verdier i årene fremover? – Årets snapshots fra salen.
I år er det syv trender jeg mener det er interessant å se nærmere på. Inspirerende er de også.
BBC Capital publiserer igjen en undersøkelse om kontorlandskap, men økonomisjefenes regneark setter fortsatt agendaen.
Vi styrker Grid design med helt spesiell kompetanse ved å ansette Øivind Breen for å videreutvikle området branded environments.
Med tre tusen utstillere fra 60 land og 150 tusen besøkende fra hele verden er dette det kollektive transportdesignets Mekka.
Vinneren har utviklet et helhetlig, intuitivt og tilgjengelig trafikantinformasjons- og designprogram (TID) som har bidratt til kollektivtrafikkens fremme og tilgjengelighet.
Grid Design er et multidisiplinært design- og brandingbyrå som jobber med et bredt spekter kunder og prosjekter. Vi er 32 medarbeidere og i en svært positiv utvikling. Vi ønsker derfor å styrke og utvikle vårt designteam.
Grid design er et multidisiplinært design- og brandingbyrå som jobber med et bredt spekter kunder og prosjekter. Vi er i en svært positiv utvikling hvor kundene gir oss nye og spennende utfordringer. Nå ønsker vi å styrke oss ytterligere med en strategisk rådgiver.
Ingvild har jobbet hos oss som freelance siden i fjor sommer, og er nå endelig en fast del av teamet.
Grid design er et multidisiplinært design- og brandingbyrå som jobber med et bredt spekter kunder og prosjekter. Vi er i en svært positiv utvikling hvor kundene gir oss nye og spennende utfordringer. Vi ønsker derfor å styrke prosjektlederteamet.
Veltrimmet ettåring feirer dagen med Champagne, blå ballonger, plateprater, fagprat, stolt vertskap og glade gjester.
– Med lidenskap for teknologi og brukerorientering som plattform for verdiskaping og forretningsutvikling vil jeg ha med fler på laget!
Grid design er et multidisiplinært design- og brandingbyrå som jobber med et bredt spekter kunder og prosjekter. Vi er i en svært positiv utvikling hvor kundene gir oss nye og spennende utfordringer. Derfor ønsker vi å styrke og utvikle vårt designteam.
Grid design er et multidisiplinært design- og brandingbyrå som jobber med et bredt spekter kunder og prosjekter. Vi er i en svært positiv utvikling og søker etter fler flinke folk.
Anders er en allsidig industridesigner, men får et ekstra kick av lys. Også føler han seg som en krysning mellom kunstner og ingeniør.
Merkeidentitet, visuell identitet, visuelle grunnelementer, merkeelement, kjennemerke, merkemarkør, varemerke, merkevare, brand …
Situasjonsforklart adferd er i det daglige en mye mer relevant forklaring på handlinger og valg enn personlighet, så vil du vite hva kundene dine trenger og vil ha? Ikke spør!
Jonatan Dalton skriver at ordet innsikt er forferdelig misbrukt. Det er ikke vanskelig å være enig i det.
Lisa er en «lugn» og reflektert designer som brenner for både kommunikasjon og funksjonalitet. Også er hun glad i tøffe tak.
Med sin lidenskap for teknologi og brukerorientering som plattform for verdiskaping og forretningsutvikling besitter Victor verdifull erfaring og innsikt som vil komme kundene våre til gode.
Etter å ha sett et foredrag på designfestivalen Let’s Feed The Future ble kollega Marianne Salomonsen inspirert til å starte eget prosjekt.
Ribbet for mening, ribbet for kjøtt, som de renspiste knokler trer de frem for oss. Akronymer, kalles de, og de lugger i vår sølle forstand.
Byutvikling, elevene som skal bygge landet videre og merkevarer med mening. Og hvilke nye forbrukertrender vil forme det norske folks atferd og verdier i årene fremover?
Når markedsledere og sterke merker adopterer visse virkemidler kan de defineres som en trend.
Puma. Jaguar. Mustang. Greyhound. Turtle. Apple. Shell. Pin Up. Røde Kors. Rottefella. Tine. Svane. Synnøve. Stabburet. Piano. Den blinde ku. Den stolte hane. Black Boy.
Mange ledere bruker halve tiden sin i møter. Og anser halvparten som bortkastet tid.
I Store norske leksikon står det: Sjargong som beskriver at et produkt ikke er nytt, men at logo, navn eller design endres for å skjule det faktum at produktet er det samme som før.
Følelser er emosjoner og affekter, og sansefølelser (hardt, bløtt). Følelser omfatter også reaksjoner på sanseinntrykk som underbevisst motiverer handlinger og valg.
Jostein er vårt ferskeste tilskudd i teamet av retail- og industridesignere. Både i alder og fartstid. Men som tidligere profesjonell snowboardkjører er han vant til utfordringer og høyt tempo. Sommer som vinter.
Situasjonsforklart atferd er i det daglige en mye mer relevant forklaring på dine handlinger og valg enn din personlighet.
Ellen har jobbet med etablerte retailere som Fargerike, Synsam og ARG som driver Duty-Free butikker i Skandinavia. Hun har også betydelig erfaring med både corporate- og pakningsdesign.
Marianne er glødende opptatt av det hun driver med og har jobbet med størrelser som Tine, Gilde, Toro, Nidar, Prior, Stabburet, Diplom-is, Synnøve Finden…
Cathrine Moestue snakker om de kraftige mekanismene som er involvert når vi påvirkes og når vi tar beslutninger.
Når en som går rett ut i gaten på rødt lys er pen i tøyet så følger vi andre etter.
Prinsippene, også kalt påvirkningsvåpen, blir vi alle utsatt for og bruker bevisst eller ubevisst.
Viktig start på dagen! Frokostmøte om verdisikring i redesignprosesser
Gullfisk er kjent for ikke å ha hukommelse. Det har vi mennesker, men den er begrenset, det vil si situasjonsbestemt. Vi husker ting vi forstår, og forstår ting ut i fra en sammenheng.
Selv svært tekniske produkter snakker til oss gjennom sansene. Og vi reagerer helt automatisk. I løpet av dagen er det fint lite vi tenker noe særlig over.
Et godt navn skaper fordelaktige forventinger. Et godt navn er høyst designbart, gjenkjennelig og helt uforglemmelig.
Jan Kristian Stavset har mer enn 15 års erfaring i bransjen og har jobbet med retaildesign for kjente brands som Norrøna, Devold og Outlet one.
Fortell meg og jeg glemmer, vis meg og jeg husker, involver meg og jeg lærer.
… eller et ikon til en merkevare? Og er ikke verden i ferd med å ikonifiseres?
Nå kan vi se Tines segmenterte og sterke merker, som for eksempel Biola, støttet av Tine i en outline logo. Sort eller hvit.
I 1926 fløy Roald Amundsen sammen med Umberto Nobilde med Norge over Nordpolen.
Visjonen om at designere kan redde verden gir så absolutt følelsen av håp når problemene er som mørkest. Jeg kvitterer på den, og også på at vær eneste ”lille” forbedring er viktig.
Vi mennesker reagerer mye sterkere på sanseinntrykk enn på fornuft og resonnement
Ærverdige, gode, gamle og innovative Jotun er et interessant eksempel på de utfordringer sterke merkevarer møter når de støtter nye, og kanskje særlig godt etablerte merker, som posisjoneres annerledes enn mormerke.
– Conversion rate er alfa og omega i en business jeg elsker, sier Thomas. Det skal Conversion bli best på. Det hjelper ikke med bare innsikt, vet du. Vi må ha action.
En ide kommer aldri fra ingenting. Den kommer fra en annen ide, god eller dårlig.
Å merkevarebygge Norge er noe annet enn at Norge er en merkevare. At Innovasjon Norge skal ansette en med ansvar for å bygge landet er bra.
På samme måte som vi verken tenker eller føler noe som helst så lenge lyset fungerer eller trikken kommer når den skal, er det ingen som begeistres nevneverdig av skiltsystemer
Hvorfor sitter noen navn som støpt? Åpenbart ikke fordi de er negative eller rasistiske. Men det gjør ingen ting at de er det.
Jo mer vi føler, jo mer kjøper vi. Men forskningen er også veldig tydelig…
Interiørverdenen drives av av trender. Og jeg vil tro folk flest lar seg påvirke, både bevisst og ubevisst.
Det å være entreprenør handler som kjent om å tåle og takle motgang.
Setter du av ekstra ressurser i begynnelsen av konseptutviklingen, vil du ikke bare få et rikere og mer…
Megatrender er de generelle utviklingstrekkene som preger verden. Eksempler er globalisering og individualisering. De er langsiktige…
I en undersøkelse fra 2005, svarte 36% av amerikanske vindrikkere at de blir forvirret av vinetiketter. Mer enn halvparten…
Hvis sjefen din alltid blir stormende glad for at nettopp du kommer på jobb, spriter det helt sikkert opp humøret. Du blir også glad. Du får energi. Du får til mer. Gir mer.
Vi stoler mye mer på sanseinntrykk og sinnsstemninger enn det skrevne ord. Det vil si underbevisstheten og lillehjernen er også en form for intelligens, men ikke bevisst, resonnerende intelligens.
Perlebroderi. Perledykker. Perlefisker. Perlegarn. Perlehøne. Perlekjede. Perlemor. Perleport. Perlevenn. Perlehumør.
I DB Magasinet 10. mai «Troll kan temmes» skriver Cathrine Moestue om de vanskelige følelsene: sjalusi, misunnelse og forakt. De er naturlige. Men vonde. Og på jobb kan de hindre deg fra å oppnå det du vil. Innfri dine egne mål. Altså ikke noe å ha.
I artikkelen 10 Pieces of Advice about Trendspotting deler Instituttet for Fremtidsforskning trendene inn i fire typer
Men vi ønsker oss flere krevende kunder med oppdrag som skaper endring og resultater.
Beer Enthusiast gjentok fjorårets suksess og arrangerte Beer 14 på Soria Moria 24 og 25 april.
I 2012 kom boken Opplevelsesøkonomi, kunsten å designe opplevelser, av Ann-Jorid Pedersen. Ann-Jorid P. sin leseverdige bok refererer mye til herrene Pine og Gilmore og deres forskning på menneskenes opplevelser, og ikke så mye på økonomien. Men herrenes modell; the progression of economic value (side 4 i presentasjonen) er interessant, på mange måter, og øverst og dyrest ligger Transformations. Spørsmålet er altså: Når kommer Transformasjonsøkonomien (hvis den da ikke er her)?
1. DIP, DIP HURRA!
Lynlim. Matprat. Fisefin. Nikkedukke. Snikksnakk. Sukkersøt. Lykkeliten. Monstermaster. Med brask og bram. Til spott og spe. Liv og lære. Bulder og brak. Himmel og hav. Tull og tøys. Lett og ledig. Pomp og prakt. Synd og skam. Høl i hue. Folk og fe. Feiende flott. Bongo fra Kongo.
Hver elev som ikke fullfører videregående skole koster samfunnet 900 000 kroner
En gang i måneden er det fagkveld hos Grid. First Tuesday Januar var det tjenestedesign med Jan Walter Parr fra konkurrenten Eggs Design. Jan Walter brenner for tjenestedesign, og er litt lei for ikke å kunne kalle seg pioner (nesten pioner, blir liksom ikke det samme).
Aftenposten, Norway’s biggest newspaper, writes on July 3. 2012 about how a growing number of public companies are focusing on service design when developing new consumer products and services. Ruter, the public transport operator in Oslo, is at the forefront of integrating service design when developing new systems, and Grid has been an instrumental part in this
Grid has redesigned the look of Ruter’s new generation of hydrogen buses. These buses will be setting their mark on the streets of Oslo and Akershus and the new design represents a considerable development from earlier versions of Ruter’s hydrogen buses.