Det var også stor variasjon i antallet som ble identifisert. En kjente kun igjen Tine, og en førte opp 19 navn. Noen kjente igjen merkevarer som ikke var der. Og et par respondenter skrev at de kjente igjen fler, men husket ikke navnet. De fleste svarene ligger på et sted mellom fem og 10 merkenavn.
Av 21 merkevarer var det to som ingen kjente igjen.
Hvorfor er Tine suveren?
En del av forklaringen på Tines styrke kan selvfølgelig være at det kanskje er den merkevaren i dagligvaren vi alle har forholdt oss til og blitt eksponert for, både lengst og oftest – siden barnsben av.
Men den viktigste forklaringen i sammenheng med identifisering og identitetsdesign er at symbolet og merkenavnet er det samme. Det er overveiende sannsynlig at Tine ville bli raskt identifisert selv om vi ikke kjente like godt til merkevaren.
Merkenavn med et visuelt motstykke er hjerneklister. Det er sånn vi mennesker er skrudd sammen. Vi husker lett ting som heter det det ser ut som. Og vi kjenner raskt igjen konkrete symboler.
Apple og Shell er eksempler på visuelle identiteter som ikke benytter navnetrekk. Du har aldri sett det stå Apple i eller under eplet. Og Shell fjernet Shell i 1999.
Logotesten vår bekrefter vel også at Tine kan fjerne Tine uten å tape gjenkjennelse. Forskning viser at symboler får økt oppmerksomhet når de står alene (husker dessverre ikke kilden, men oppmerksomheten øker med betraktelige prosent).