Og ikke om det som det ikke går an å være uenig i – at synsinntrykket påvirker hvordan vi oppfatter det som blir sagt og gjort enten vi vil eller ikke.
Innflytelse og gjennomslagskraft
Følelser er en ubevisst reaksjon på sanseinntrykk. Da snakker vi ikke om hat og kjærlighet, men sinnstemninger og emosjoner generert av sanseinntrykk. Disse følelsene styrer våre valg og adferd.
Vi reagerer automatisk. Det bare skjer og er ikke noe du kan velge bort. 70 – 80 prosent av all påvirkning og informasjon er ikkeverbal, altså sansbare signaler, og 60 prosent av det igjen er synsinntrykk.
I sin bok om innflytelse, gjennomslagskraft og mekanisk autoritet (Psychology of Persuasion) løfter Robert Cialdini frem blant andre to eksempler:
Når en blank sort limousin blir stående på rødt lys er det ingen av bilene bak som begynner å tute. Derimot er det en litt tilårskommen rød Mazda (eller noe) tar det bare sekunder før tutekoret slår alle rekorder.
Når en dresskledd mann krysser gaten på rødt lys følger vi andre etter. Når fillefransen går over blir vi stående.