Lyntoto ble nylig relansert med ny visuell identitet, merkemaskot og det nye navnet Stalltips. I relanseringen står rikstoto.no sentralt. Du kan her se hvordan vi har jobbet med å gjøre Stalltips til en mer spennende spillopplevelse som involverer brukeren i mye større grad enn tidligere. I samarbeid med Rikstoto har vi gjort det gøy å spille på hest, også for de som ikke har peiling på hest.
Hva feiler det hesten?
Vi var allerede godt i gang med å utvikle nytt navn, ny merkemaskot og ny visuell identitet da Rikstoto spurte om vi kunne ta en titt på rikstoto.no. Hjemmesiden skal både favne de som fyller ut kupongen selv og Lyntoto-spillerne, men sistnevnte konverterte dårlig, var lite aktive, forsvant fort og tok sjelden steget over til å fylle ut kupongen selv.
Etter å satt oss godt inn i spillopplevelsen, og kjøpt en del kuponger (som faktisk gikk inn med god avkastning), hadde vi noen hypoteser om hvorfor hjemmesiden fungerte så dårlig for Lyntoto-spillerne:
- Lyntoto framstod som et lykkespill
Hestespill er kunnskapsbasert og fylt med spenning, råskap og hestekrefter, men Lyntoto fremstod likevel som et lykkespill. Ved å fremstå som et lykkespill utnyttes ikke underholdningen som ligger i hardtarbeidende hester og jevne innspurter. I lykkespill-segmentet er det dessuten mange andre aktører å konkurrere mot.
- Lite spennende spillopplevelse
Spillopplevelsen var begrenset til å velge beløp og kjøpe. Brukeren hadde ikke mulighet til å foreta valg, påvirke kupongen eller se at dette handler om noe mer enn tilfeldige tall. Det var lite i spillopplevelsen som formidlet at dette hadde noe med hester å gjøre.
- Kjøpe først, så se hva du har kjøpt?
Først etter at kupongen var betalt var det mulig å se selve kupongen. Det forsterket følelsen av et lykkespill og det ligger dessuten noe fundamentalt galt i å ikke se hva du kjøper før du betaler.
- Mangel på mestringsfølelse
Å se kupongen er ikke nok – brukeren må også ha mulighet til å påvirke kupongen og føle mestring. Dersom vi mennesker foretar så lite som 3 aktive valg, vil vi ofte føle at vi selv har utført oppgaven. Overført til hestespill betyr det at vi kan gi brukeren følelsen av å ha fylt ut kupongen selv, kun ved å introdusere noen enkle valg og muligheten til å påvirke.
- Spilleren utvikler ikke forståelse eller kompetanse
Hestespill er mest gøy for de som fyller ut kupongen selv. Brukeren ble ikke eksponert for de grunnleggende mekanismene i hestespill, som på sikt gjør det mulig å fylle ut kupongen selv.
- Å tvinge trekant og firkant inn i en sirkel
Lyntoto-spillere og de som fyller ut kupongen selv har vidt forskjellige behov. Dette er to svært ulike måter å spille på og krever to ulike kundereiser. Hjemmesiden fungerte ikke optimalt for noen av spillerne.