Differensiert og distinkt
På grunn av stadig økte krav til effektivitet i kommunikasjon og markedsføring i en verden full av støy og høye rop om oppmerksomhet, er distinkte brand codes og brand assets tidens buzzwords.
Greie nok begreper, men greia er den samme som den alltid har vært:
Skal merkevaren lykkes må kundeløfte og posisjonering være differensiert og merkeelementene, i hovedsak merkenavn, navnetrekk og/eller logosymbol, være distinkte.
Hel ved er oppskriften på suksess
Merkevarens suksessoppskrift for effektiv merkevarebygging (les høy ROI) kan forenklet oppsummeres i tre trinn:
1. Kundeløfte: Det merkevaren lover å levere må være differensiert med en attraktiv og troverdig tilleggsverdi som er annerledes enn konkurrentene i kategorien.
2. Merkenavnet: Velg et navn som bidrar effektivt i posisjonering av merkevaren ved at navnet peker på kundeløfte.
3. Visuell identitet: Design merkeelementer som visuelt forsterker meningsinnholdet i merkenavnet, ergo kundeløftet, samtidig som elementene er distinkte – altså lett gjenkjennelige.