Kravet til et merkenavn om at det må være unikt i kategorien (og helst juridisk registrerbart. I Norge i Patentstyrets varemerkeregister), samtidig som søket etter et riktig navn også handler om å finne et navn som bidrar i posisjonering av merkevaren, gjør navneprosesser til en krevende øvelse.
622 nye domenenavn siste døgn
Om alle virksomheter i verden har eget domene er ikke godt å si, men bare i Norge er det registrert 811 460 domenenavn under .no. På Norid sine sider om nøkkeltall kan vi lese at det ble registrert 622 nye navn siste døgn (16.02.2021 kl 10.30)
Siden 17. mars 1987 har .no vært nasjonalt toppdomene for Norge. I 1989 besto databasen av 19 domenenavn. I 1995 passerte vi 1000 domenenavn, i 2000 passerte vi 50 000 registrerte norske domenenavn, og i 2020 passerte vi 800 000.
Navnelaging
En viktig del av briefen, eller debriefen, er valg av navnekategori. Ved siden av merkvarestrategien, som må være på plass, er det nyttig å velge navnekategori før idégenerering. Føringer for valg av kategori navn kan for eksempel være produktkategorien eller bransjen, og/eller kundeløftet og personlighet.
Ordet navnelaging finner du ikke i ordbøkene, og ville som merkenavn bli plassert i kategorien; Antydning av typen nyord (to eksisterende ord slått sammen til ett), som for eksempel Apples FaceTime eller Vegetardag som vi har utviklet for Coop. Dette er en voksende kategori og er særlig godt egnet til å peke på, eller nettopp antyde, kundeløftet.