Swiss Made betyr noe. Det betyr at det er fremstilt på sveitsisk vis og står for kvalitet. Made in China betyr bare at det er laget i Kina.
Les også: Hva gjør steder kjent?
Persiske tepper, tyske biler, fransk vin, russisk kaviar, gresk yoghurt og norsk laks er kjente begrep og kategorier som antyder en spesiell kvalitet med nasjonal opprinnelse. I 2020 revitaliserte vi Synnøves greske yoghurt. Det nye pakningsdesignet finner du HER.
Edle dråper og for eksempel ost er typiske kategorier som er spesialiserte og har navn fra distrikter hvor klimatiske forhold, resepter eller håndverkstradisjoner og foredlingprosess er avgjørende for kvaliteten.
Som hovedregel må varen være produsert i distriktet for å kunne betegnes som for eksempel sjampanje. – I 1996 vedtok Kulturdepartementet stavemåten sjampanje. Vi kan altså velge om vi vil drikke den på tradisjonelt vis med ch eller på fornorsket vis med sj.
Jeg er generelt begeistret for fornorskning. Argumentet for å holde fast ved den franske stavemåten er at champagne opprinnelig er et stedsnavn: Vinen kommer fra distriktet i Nord-Frankrike som heter Champagne, og jeg legger litt motstand i å forandre et substantiv som er dannet av et stedsnavn.
I Norge er Bollinger og Veuve Clicquot blant de mest skålte Champagne-merkene.
Roquefort er en blåmuggost oppkalt etter Roquefort-sur-Soulzon i det sørlige Frankrike. Osten er vernet etter opphavssted, slik at bare oster fra grottene ved Roquefort-sur-Soulzon kan kalles roquefortoster. Osten ble første gang nevnt under navnet Roquefort i 1060.