Ikke for mange. Ikke for få
Noen markedsførere bruker for mange merkeelementer, det vil si det er for mange elementer som slåss om oppmerksomheten slik at alle taper og effekten uteblir. Andre bruker for få!
Dette er første og innledende artikkel i en serie som vil ta for seg åtte kategorier merkeelementer og deres egenskaper og effekt. Denne artikkelen handler i all hovedsak om noen grunnleggende prinsipper:
Kort om 4 viktige prinsipper
1. Merkeelementer: Samtlige sensoriske signaler som bidrar til opplevelsen av merkevaren.
2. Distinkte merkeelementer (distinctive brand codes eller brand assets): Merkeelementer som gjør at publikum øyeblikkelig identifiserer merkevaren.
3. Valg av elementer basert på fire kriterier: 1) Lett å legge merke til og huske 2) Tilpasningsdyktig 3) Fortrinnsvis lar seg varemerkeregistere 4) Styrker posisjon og personlighet.
4. Bruk - eller kast: Det vil si 100% investering i de elementene som det skal bygges kjennskap til og som potensielt kan erstatte navnetrekket.
Et distinkt merkeelement er en kode som gjør merkevaren tilgjengelig, både fysisk og mentalt. For at forbruker skal kunne lære seg koden må den brukes over alt, hele tiden. Og det må ikke være for mange.
I Grid anbefaler vi generelt 2-4 merkeelementer - i tillegg til navnetrekket. Enhver merkevare har behov for minimum ett tilleggselement. Det er tre grunner til det:
1) Fler og fler kommunikasjonsflater har egenskaper som gjør at navnetrekket ikke fungerer. Dette gjelder særlig sosiale medier hvor blant annet størrelse skaper begrensninger 2) Vi mennesker leser bildene raskere og lettere enn bokstavene 3) Distinkte merkeelementer skaper rom for kreativ bruk som øker merkeoppmerksomheten.
Er det forskjell på distinkt og unik?
Noen merkeelementer er unike i utgangspunktet. Det vil si at de lett oppfattes og skiller seg ut fra mengden. Apple logoen (symbol) og Coca-Cola flasken er klassiske eksempler.
iTunes, Ruter og YouTube er eksempler på merkevarer som har distinkte merkeelementer, men som isolert sett i liten grad kan påberope seg å være unike.
Eplet og flasken er figurative elementer. I tillegg skiller de seg ut fordi eplet er annerledes enn alle andre epler. Og flasken finnes det ikke maken til. Du ser lett hva det er bilde av - og at det er annerledes. Det finnes bare én = unik.