Et fantastisk produkt kan klare seg helt utmerket uten et godt navn

Sidsel Lie - 09. juni 2022
Det nye navnet er O

- Det tar bare så jækla lang tid og koster vanvittig mye penger å bygge merkevaren.

Alle gode ting er tre

O er navnet på det nye verdenshavssenteret som skal stå klart på Dokken i Bergen om noen år. Senteret skal huse Fiskeridirektoratet, Havforskningsinstituttet og det nye Akvariet i Bergen.

O blir navnet på det nye akvariet i Bergen

Lansering av det nye navnet. Bildet er hentet fra artikkel på nrk.no. Foto: Roj Ferman

Navnet O ble lansert onsdag 8. juni og det tok selvfølgelig ikke mange timene før hylekoret var i gang med oppslag i aviser og innslag på Dagsnytt 18. 

Og mange ble minnet om Mesta, Oslo Met, Vy, osv - og for egen del Norec (tidligere Fredskorpset) og Ruralis (tidligere Norsk senter for bygdeforskning).

Forandring fryder

Et navneskifte medfører oppmerksomhet og ofte negativ omtale basert på følelser. Vi liker det vi er vant med. Forandring fryder - ikke. 

Men vel så ofte dessverre er harmen berettiget både språkfaglig og merkevarefaglig.

Men forandrer O egentlig noe som helst utover at det er et navn på et nytt havsenter i Bergen? Hvis det nye akvariet i Bergen blir helt fantastisk, så er det sånn sett ikke så farlig om senteret det ligger i heter f. eks Verdenshavssenteret eller O. 

Merkearkitektur

Merkearkitektur handler om forholdet mellom merkene og hvordan dette organiseres: De som jobber i Fiskeridirektoratet skal til Fiskeridirektoratet. De som skal i møte på Havforskningsinstituttet skal til Havforskningsinstituttet. Og de som skal besøke det nye akvariet skal til akvariet - eller er det de som skal til O?

Det er vel egentlig strengt tatt de som går på do i verdenshavssenteret (hvis fulle navn oppgis å være «O - Ett hav. Ett senter») sitt fellesareal som besøker O når de er på do. - Og selv om bokstaven O ikke evner å skape noen som helst form for forventninger eller umiddelbare assosiasjoner så kan det jo bli en fantastisk opplevelse.

Ønsker du å få med deg noen av harseleringene, som naturlig nok følger et i utgangspunktet uladet og tanketomt navn, er det gullkorn å finne: 

Toppbildet: Skjermdump fra lanseringsfilmen “Vi er O” som du kan finne her.

 

Lyst til å lese om merkenavn og navneutvikling?

  1. artikkel: All verdens merkenavn er plassert i 8 kategorier
  2. artikkel: Hvilke merkenavn er typisk for pionérer?
  3. artikkel: Hvilken kategori merkenavn er typisk for en premium posisjon?
  4. artikkel: Merkenavn fra helvete
  5. artikkel: Merkenavnene du garantert glemmer
  6. artikkel: Hva er det som gjør at Kork er et godt merkenavn?

 

Vil du å vite mer om hvordan Grid jobber med merkearkitektur og navn? Snakk med Sidsel

Strategisk rådgiver og navneutvikler

Sidsel Lie

Strategisk rådgiver og navneutvikler

sidsel.lie@grid.no

+47 913 32 914

LinkedIn