Start med deg selv. Skal du formidle noe vanskelig må du selv kunne det godt.
I Grid branding jobber vi daglig med komplekse problemstillinger, og selv har jeg har etablert noen enkle teknikker jeg ofte bruker for å gjøre det vanskelige forståelig:
- Start med deg selv - aller først må du selv forstå det som skal formidles, og du må kunne det godt nok til at mottakere med vidt forskjellige forutsetninger forstår.
- Forstå kontaktpunktet: Vær tydelig på hva bruker skal oppnå eller sitte igjen med i kontaktpunktet. Forstå brukers emosjonelle og praktiske behov, og konteksten brukeren befinner seg i. Sett deg inn i mønsteret brukeren har beveget seg i fram til kontaktpunktet og hvor den videre veien bør gå.
- Finn balansen. Om du formidler ting for komplisert er det få som forstår, men om du forenkler for mye løser du ikke brukeres behov eller mål.
- Bryt ned det som er vanskelig til begripelige bolker. Se om du klarer å formidle hver bolk med en heis-pitch; eller for interaktive løsninger en skisse.
- Tegn det eller regn det! Vi liker systemer og vi liker når noe får en størrelse, tall eller mengde. Lag modeller som forenkler virkeligheten. Vi forstår best det vi kan se.