Bokstavrim, eller allitterasjon, klistrer seg til hjernen med lynlimets hastighet og styrke. Rett og slett et effektivt hjerneklister. Rene trylleformelen. Også er det godt å si. Vi liker å si det. SAKKOSEKK.
Abrakadabra
I navneprosesser kaller vi dette suksesskriteriet, eller virkemiddelet, for klang – at det klinger. Dette gjelder ikke minst slagord. Det er gjort undersøkelser på Gjensidiges ”Tiden går… og til ledelsens store overraskelse viste det seg at utrolig mange kunne gjengi slagordet selv om det ikke var blitt brukt på mange, mange år.
Et av kjennetegnene på et godt navn er altså at det klinger. Men det viktigste kriteriet er i regelen at det er relevant. At det skaper fordelaktige forventinger og peker på noe som det leveres på.
Les > 5 trinns oppskrift på et godt merkenavn
Hokus pokus filiokus
Vi har noen opplysningskontorer her i landet: Meieriprodukter, melk.no, fisk, godfisk.no (Norges sjømatråd, tidligere noeheltumuligåhuske), frukt og grønt, frukt.no, egg og kjøtt, matprat.no, brød og korn, brodogkorn.no, helsekost, helsekostopplysningen.no og blomster og planter, obp.no, etc.