Et navneforslag er aldri vondt ment
Å jobbe med utvikling av verbal og visuell identitet, og særlig bedriftsidentitet, og særlig navn, kan oppleves som en utakknemlig oppgave. Mange følelser settes i sving.
Etter mange år i navnebransjen vet jeg det. Og har sympati. Men kan til tider bli oppgitt. Et navneforslag er aldri, aldri er vondt ment. Det kan jeg love.
Følelsesutbruddene (fra likeglad til rasende) og vurderinger som blir gjort kan dreie seg om absolutt alt mulig og er ganske uforutsigbare. Men noen gjengangere har vi jo.
Fare for forveksling
Den ene er forvekslingsfare og den andre er eierskap, og disse to fallgruvene blandes ofte til en skikkelig dyp en. Og nå snakker vi ikke om Patentstyrets varemerkejuss for det regelverk må følges. Nei, det er følelsene som river og sliter og nuller ut dømmekraft og vurderingsevne.
Når det gjelder fare for forveksling holder språket vårt, og særlig grammatikk og kontekst, god orden på det. For eksempel så tror vi ikke når noen oppgir at de bor på Ullevål at de bor på sykehuset. Et sykehus og en bydel har ulike egenskaper på samme måte som et instrument og en dessert fra Tine, og et land og et luftskip. Og selv engelsktalende holder god orden på epler – og datamaskiner.