Mekanisk autoritet
The Principles Of Persuasion er seks prinsipper som handler om overbevisning og gjennomslagskraft. De seks prinsippene er universelle. Det vil si at de er allmenngyldige og vil alltid påvirke beslutninger.
Ett av prinsippene er prinsippet om autoritet, og at vi mennesker følger troverdige kunnskapsrike eksperter i en ukjent situasjon.
Når vi reagerer automatisk på autoriteter (mekanisk autoritet) gjør vi det mer på grunn av autoritetssymboler enn i forhold til autoritetens substans. Særlig tre signaler er ekstremt effektfulle og også universelle, altså allmenngyldig på tvers av kulturer, land og folk: Titler, klær og ytre prakt (ofte klassiske statussymboler som bil eller riktig adresse).
Tre eksempler fra forskningen
Fire klasser ble presentert for en og samme fyr. Den første klassen fikk vite at han var student, den andre hjelpelærer, tredje lektor, og den fjerde klassen fikk beskjed om at han var professor. Alle klassene fikk spørsmål om hvor høy de trodde han var.
Han vokste med tittelen. De som trodde han var professor mente han var 6,7 cm høyere enn de som trodde han var student.