Universelle prinsipper
The Principles Of Persuasion er seks prinsipper som handler om overbevisning. De seks prinsippene er universelle. Det vil si at de er allmenngyldige og vil alltid påvirke beslutninger. Privat som profesjonelt. Bevisstheten om de vil øke din forståelse av interessante reaksjonsmønstre hos deg selv og andre.
Prinsippene er sentrale i forståelsen av hvordan identitet og kommunikasjon påvirker oss.
1) GJENSIDIGHET: Vi føler oss forpliktet til å gi tilbake til de som har gitt noe til oss.
2) KONSENSUS og sosiale bevis: Vi bestemmer oss for hva som er riktig å gjøre i en situasjon ved å undersøke hva andre gjør i samme situasjon.
3) AUTORITET: Vi ser til de med større kunnskap og erfaring for veiledning i hvordan vi skal oppføre oss i en ukjent situasjon. – Mekanisk autoritet og hvordan vi automatisk påvirkes av autoritetsignaler som titler, klær, pomp og prakt kan du lese om her.
4) INDRE FORPLIKTELSE OG KONSISTENS: Når vi har tatt et valg vil vi oppleve et indre press til å handle konsistent i forhold til valget.
5) KNAPPHET: Muligheter virker mer verdifulle og attraktive når de er mindre tilgjengelige.
6) LIKE og BLI LIKT: Vi foretrekker å si ja til de vi kjenner og liker – og ikke minst de vi ser liker oss.
Sunn allmennkunnskap
Prinsippene, også kalt påvirkningsvåpen, blir vi alle utsatt for. Og bruker. Bevisst eller ubevisst. Bevisstheten om de vil øke generell forståelse av en del interessante reaksjonsmønstre hos deg selv og andre.