En sinna kunde forteller om det til andre
… for å skjule at produktet er det samme som før. Det ville være dumt. Det blir jo oppdaget.
En skuffet kunde er en tapt kunde. En lurt kunde er en sinna kunde. En sinna kunde forteller om det til andre. Ergo en lite hederlig og eventuelt svært risikofylt motivasjon dersom den hadde noe med virkeligheten å gjøre.
Strategi
Produktidentitet og pakningsdesign er strategisk. Valg av virkemidlene navn, logo, farger, foto og strukturelle elementer er avgjørende for om produktet blir gjenkjent for det det er. Avgjørende for at kundesegmentet skal kunne identifiserer seg med varen. ”Dette må være noe for meg! ”
Dersom man bommer på strategien og for eksempel posisjonerer produktet i feil kategori, eller velger feil posisjon i riktig kategori, eller innpakningen totalt sett er fremmedgjørende og/eller fremstår lite attraktiv for segmentet det er tiltenk. Ja, da er det en god ide med new wrapping.
Relevans
Generelt kan vi si at et godt valg av navn utløser riktig posisjon og vil være førende for designet. Valg av fjernsignaler skal plassere produktet i riktig kategori. Valg av nærsignaler, eller særsignaler, skal manifestere det spesielle og hva som er annerledes. Attraktivt og annerledes er nøkkelord. Relevans er selve nøkkelen.
Løsninger og resultater
Dersom produktet ikke når sine resultatmål – at løsningen ikke selger, anbefales revurdering av merkestrategien, identitet og pakning (generell oppdatering/redesign gjøres med jevne mellomrom).