Oslos Brand Filter er lånt fra nettsiden Oslo Brand Toolbox
Hva betyr det denne gang? Skal Oslo være et sted å jobbe, men ikke leve? Skal de gamle ut? Skal de etablerte ut? Enten de er mennesker eller virksomheter? Favner det kultur eller bare næringsvirksomhet? Hva betyr det for fjorden, marka, parkene, fotballklubbene, restaurantene?
Er Operaen, som har plassert Oslo på kartet, young and pioneering?
Eller Snøhetta som tegnet den? Eller Øya-festivalen? Håper ikke det. Eller Holmenkollrennet? Eller Munch-museet? Eller nye Deichman? Eller utbygginga på Ulven? Nydalen? Sørenga?
Er Oslo verdens young and pioneering hovedstad? Eller er Oslo i det hele tatt en young and pioneering bauta? Sluttoppa.
Til og med “State of the city” rapporten om Oslo 2017 plasserer byen i andre divisjon – langt bak de ledende. Dette er i beste fall strategien på trøkk, det som stod på en flipover i en eller annen workshop.
Tiltrekke den riktige kapitalen
Ja, jeg tror også på økonomiske interesser, derimot tror jeg avkastnings-orientert kapital er global og finner fram dit investeringer lønner seg uansett. Men penger er ikke penger, de kommer med eiere som har erfaringer, ideer, perspektiver og tanker. Det er noe alle vet.
Hvilken kapital ønsker vi til Oslo? Young pioneering høres mest ut som klondyke og opportunisme?
Når er man ikke lenger young pioneering?
Når er man used to be young pioneering, but old and happy?
The Capital of love er en plattform som bekrefter vår stabilitet, vår livskvalitet og vår fokus på utvikling. Dette er et Oslo de riktige folka vil reise til, et Oslo de riktige talentene vil bo i. Riktige? Ja, menneskene som vil bidra til å videreutvikle og bygge på de verdier som har skapt identiteten vår.
Tenk om vi var capital of Love eller of Happiness?
Kjærlighet. Aksept. Toleranse. Fred. Frihet. Likeverd. Likestilling. En by med tydelig visjon og misjon i en verden som polariseres, individualiseres og digitaliseres. Design. Livsglede. Mangfold. Ung og gammel, fattig og rik.
Det hadde vært fint. Men dette er jo bare et hjertesukk og en blogg.
Øivinds profil på LinkedIn
Toppbildet er lånt fra lillebjorn.no. 4. april i år ble Lillebjørn Nilsen tildelt St. Hallvard medaljen av Oslo by – for stor musikalsk kjærlighet til Oslo. Tildelingen begrunnes i at Lillebjørn Nilsen har skapt sanger og musikk som forteller om og skildrer livet i Oslo. Sangene er blitt allemannseie, de brukes til allsang over hele landet.
Innlegget fra presentasjonen av Oslo: State of the City 2017 kan du lese her.