Sjøormen i Loch Ness er ikke berømt fordi den bor i Loch Ness. Det er omvendt. Big Ben er ikke berømt fordi den er i London. Eiffeltårnet, Triumfbuen og Notre-Dame er ikke berømte fordi de ligger i Paris. Hewlett-Packard, Apple, Facebook, You Tube og andre en gang startups, er ikke sterke merkevarer for de de ligger i Silicon Valley. Det er selvfølgelig omvendt.
Det må være noe der!
Nå er ikke jeg så glad i å tenke på det som ikke er en merkevare som en merkevare. Men er selvfølgelig med på at mye kan måles i kjennskap, kunnskap og preferanse, men skal virkelig alt snart forstås som en merkevare? Branding, branding. Det får være grenser for kommersiell tenkning.
Men allikevel (med bittelitt dårlig smak i munn) kan jeg tenke på Oslo og andre byer og steder, og land som en merkevare, selv når vi snakker om mitt hjemland og min hovedstad – der jeg bor, jobber og elsker. Boglede. Oslove.
Men stedene blir nok uansett ikke kjente uten at det er noe der – eller at det skjer noe der. Hvor mange ville ha hørt om Kyoto uten avtalen? Woodstock uten konserten? Rochefort uten osten? Pisa uten tårnet. Selbu uten vottene?