Bakgrunn
I 2018 ville Norgesmøllene utfordre markedsleder Axa på havregryn. Grid fikk oppgaven med å utvikle merkeposisjon, navn og design.
Der havregryn tradisjonelt blir formidlet som et trygt og traust landbruksprodukt, så vi potensialet i et navn og design som formidler energien havre gir.
Resultatet ble merkevaren Urkraft. Det er særlig den visuelle utformingen av navnetrekket, samt foto og tekst på pakningen, som formidler den tøffe, energiske personligheten vi så for oss.
Etter tre år med svært godt salg kom Norgesmøllene tilbake: Nå er vi klare for å forsterke den emosjonelle verdien som ligger i sunn, langvarig energi.
Energi inn i en attraktiv kontekst
Gjennom arbeidsmøter med Norgesmøllene landet vi en spisset merkevareposisjonering: Urkraft skal oppleves som naturlig energi til å oppleve mer.
Der andre merkevarer er opptatt av energi til et ustanselig prestasjonsjag, gir Urkraft deg overskudd til det du egentlig drømmer om.
I tråd med produktenes naturlighet og norske opphav, definerte vi norsk natur som Urkrafts lekegrind.
Mindre råvare, mer merkevare
Vi ønsket å beholde den røffe Urkraft-logoens hvite, ujålete bakteppet. Og siden havregryn er et velkjent produkt for de fleste, kunne vi med fordel gi avkall på produktbildene, og i stedet gi plass til merkevare-fortellingen.
Casebeskrivelsen fortsetter under visuellene.