Strategi og gjennomføring
I tråd med nytt design for melk og matlagingsprodukter, beholder kartongen den fargede bølgen bak logoen. For å videreutvikle den populære påskejakten og ytterligere øke engasjementet, gjorde vi to hovedgrep:
Aktualisere illustrasjonen
Vi har lagt inn flere morsomme elementer du kan lete etter; alt i fra elementer fra norske byer (finner du Skrik som flytter inn i Munch-museet?) til mer odde detaljer, som Minecraft-mannen på ski, eller en hare på snowboard.
Innføre online quiz
Den store nyheten i 2022, er imidlertid at Q-meieriene i år inviterer til “Norges største PåskeQuiz”, en online quiz som lar folk kose seg med hjernetrim i god Q-ånd lenge etter at man har forlatt frokostbordet og satt kartongen tilbake i kjøleskapet.
Eggene du finner på påskekartongen gir deg koden til å delta på quizen som du finner på q-meieriene.no, en quiz med en spørsmålbase på 500 spørsmål og en “Kahoot-aktig” spillmekanikk med fire svaralternativer og en klokke som tikker mens din poengscore reduseres.
Har du ikke funnet koden på en påskekartong fra Q-melk, så kan du også lete etter eggene på en digital 3D-kartong inne på Quiz-siden.
Kampanje
For å sikre at forbruker både får med seg at påskekartongene med eggjakten er ute i butikk, og at det i år er tilført en online quiz, utviklet vi en kommunikasjonskampanje i to spor:
Forbrukerrettet dialog i sosiale medier og via PR. Vi informerer om at jakten på påskeeggene er tilbake og at kartongene endelig er i butikk. Og vi kommer med drypp om andre morsomme elementer, alt i fra at det finnes morsomme detaljer du kan lete etter på kartongene, til at Q også har laget en morsom Quiz-bok som de heldige eller dyktige kan vinne.
Kommersiell reklame, som mer direkte oppfordrer folket til å lete etter egg, og bli med på quiz. Her benytter vi annonseringsmuligheter i sosiale medier (Facebook, Instagram, Snapchat), samt bannere på mobil og utendørsplakater på buss- og trikkestopp i Oslo.
Bli med på påskeQuiz og delta her.
God påske!