Bakgrunn og oppgave
IFE (Institutt for energiteknikk) divisjon radiofarmasi skulle skilles ut som egen virksomhet. Grid fikk i oppgave å fasilitere prosess for etablering av verdipyramide (verdier, misjon og visjon), utvikle merkevareplattform, navn, visuell identitet, distinkte merkeelementer og webdesign.
Strategi
Virksomheten sin visjon - både som utvikler, produsent og distributør, er å realisere morgendagens kreftmedisin. En ny merkevare innen radiopharmasi i et internasjonalt marked må stå godt i kategorien - med riktig dose autoritet, samtidig som den er distinkt nok for både mental og juridisk registrering.
Presisjon og agilitet er nøkkelord i verdipyramiden og posisjonering av merkevaren.
Løsning
Merkenavnet Agilera er et teleskopord - en forkortet sammentrekning av Agile og radium (Ra; forkortelse for radium). Navnet peker på løftet om agilitet som er kritisk i utvikling, produksjon og levering av radioaktiv kreftmedisin, samt kategorien og spesialiseringen; radiofarmasi. Tonaliteten (navnets melodi) er ladet med omsorg. Virksomhetsnavnet er Agilera Pharma AS.
Oppsummerte nøkkelegenskaper og effekt: Relevant meningsinnhold. Lett å huske. Godt å si - vi liker å si det. Fungerer på alle språk. Varemerkeregistrert som navn i Norge, EU og USA.
Designløsningen fokuserer på presisjon og agilitet gjennom et visuelt konsept som tar utgangspunkt i et sikte. Krysset alene gir også assosiasjoner til helse og farmasi-språket.
Et grafisk mønster reflektere det organiske og menneskelige der siktet/medisinen opererer. Fargepaletten signaliserer både kompetanse og innovasjon, der kontrasten mellom den dype blå og den lysende grønne skiller Agilera fra et mer tradisjonelt pharmasi-landskap.
Den lysende grønne fargen er hentet fra fargen som radium utstråler.