Bakgrunn
Oslo S er det største knutepunktet i Norge, hvor mer enn 150 000 mennesker passerer hver dag. Bane NOR, som ønsket å maksimere brukeropplevelsen i en ventesituasjon, og med utgangspunkt i “Et varmere og mer moderne Bane NOR”, bestod oppdraget i å utvikle konsept og design for venteområdene på Oslo S.
Ventesituasjonen er en viktig del av kundereisen uansett hvor lenge kunden skal vente. Samtidig ønsker vi at flere skal ta toget i Norge og da må også stasjonens venteområder være attraktive.
Utfordring
Tradisjonelt har venteområder rundt om på stasjoner vært utviklet for rasjonell drift og effektivitet. Dette har gått på bekostning av ergonomi, komfort og brukervennlighet.
I tillegg har oppfattelsen av Bane NOR som vertskap, vært for svakt tilstede overfor de reisende.
Vi valgte en tilnærming til oppgaven hvor det var de reisendes behov som skulle styre hvordan sluttproduktet skulle fungere og oppleves.